יום ראשון, 29 ביולי 2012

לבקשת מספר קוראים: תעודות סל על מדד ה-VIX והסבר על ההבדלים ביניהם


בהמשך למאמר הקודם על מדד הפחד –VIX, פנו ודיברו איתי מספר קוראים, כאשר בגדול כלום בקשו לקבל מידע על תעודות הסל על ה-VIX.
בתחילה אתן הסבר קצר על על מהות תפקידן של תעודות הסל.
תעודות הסל מבחינה תיאורטית אמורות לחקות את נכס הבסיס עליו עוקבת תעודת הסל, כלומר תעודת הסל על תל-אביב 25 (מדד המע"ף) עוקבת אחר מדד תל אביב 25. אם המדד עלה באחוז אזי גם תעודת הסל אמורה לעלות באחוז (ברוטו) כמובן שלאורך השנים תעודת סל, כמכשיר פיננסי, השתכללה והיום יש לנו תעודות סל כמעט על כל מדד או נכס בסיס (נפט, דולר ועוד כהנה וכהנה), זאת ועוד גם תעודות סל אשר מתנהגות כנגד נכס הבסיס (תעודות בחסר), קרי במידה והמדד יורד אזי התעודה עולה וההיפך במידה והמדד עולה התעודה יורדת. כמובן שיש תעודות ממונפות ומשלבות (יותר נפוץ בחו"ל)


כוון שמדד ה- VIX מתנהג באופן הפוך למדד S&P (ראה מאמר קודם על S&P, VIX, VXTH) כמעט כל ירידה (חדה) ב-S&P תתורגם לעליה של ה-VIX כך גם כך גם תעודות הסל על מדד ה- VIX. יחד עם זאת רצוי לזכור כי VIX הינו מדד התנודתיות, כלומר תיתכנה סיטואציה (ראה מאמר קודם) כי המדד ירד אך ה-VIX לא ירד או לא ירד באותו האופן.

לפני בחירת תעודת הסל, המשקיע חייב לזכור כי:
הוא לא רק חשוף למדד עצמו (נכס הבסיס) אלה גם לתנועות של המטבע חוץ, במקרה שלנו זה יהיה דולר. ניתן כמובן לפתור את זה, רק לזכור כי הפתרון (הגנה מפני שינוי במטבע) עולה כסף, כמובן שאם המטבע הזר עלה ולא ירד, אזי הרוויח המשקיע גם מהמטבע וגם מתעודת הסל. אגב לא ניתן לקזז הפסדים במטבע חוץ עם מס הכנסה.


כמו שנכתב, בתיאוריה התעודה אמורה להתנהג באופן ישיר, אך המציאות שונה ומורכבת, ולמה הכוונה, ככל שנכס הבסיס מורכב יותר
קרי: מטבע זר, בחוזים ובאופציות על מדד מסויים, סחורות (נפט, וזהב) ועוד. לרוב תעודות אלו לא מתנהגות כמו הנכס עצמו. ונראה כי נכס הבסיס עלה ואילו התעודה עלתה בפחות, ישנם הרבה מאד מרכיבים כגון מטבע, קונטיגו'ס (גילגול חוזה עתידי על נכס הבסיס – שוחק באופן דרסטי את התשואה של התעודה), כאשר נכס הבסיס הינו חוזה ו/או אופציות בדומה
ל-VIX ולא הנכס עצמו, כך גם מדד ה-VIX
  אזי תעודות הסל. 
ישנם מספר תעודות סל נעבור על חלקן על מנת להציג תמונה אוטנתית של היום:
רובן של תעודות הסל הן ETN: Electronic Traded Notes ולא ETF כמו שהרבה חושבים בארץ – ETF
הינה סוג של קרן פתוחה ולא תעודת סל.
את מספר סוגי התעודות ניתן לחלקן לפי החוזים והתקופות אשר הם משתמשים ורוכשים לצורך עקיבה אחר מדד ה-VIX. ניתן למצוא תעודות סל כאשר שווי התעודה מחושב לפי חוזים לתקופה קצרה, ובינונית על מדד S&P . בנוסף ניתן למצוא תעודות בחסר על מדד ה-VIX, לא הייתי ממליץ לעשות זאת עדיפות כבר לקנייה של נכס הבסיס S&P או VXTH (ראה מאמר קודם).
להלן מספר תעודות סל לתקופה קצרה, כלומר התעודה עוקבת אחר החוזים על המדד כאשר מועד תקופתם, לא יותר מחודש. אגב בגלל שמנהל התעודה חייב כל חודש "לגלגל" את החוזים (לקנות חוזים חדשים) תופעה זו נקראת "קונטיגו", פעולה זו הינה על חשבון התשואה ולרוב תעודות אלו, לא מחקות באופן דומה את המדד.

תעודות סל קצרות:

VXX – S&P500 VIX Short term future ETN.
TVIX – Daily 2X Vix short term ETN

תעודה זו ממונפת פי 2. כלומר על כל תזוזה למטה או למעלה התעודה תעלה או תרד פי 2. סיכון גדול יותר.
VIXY – Vix Short term Future ETF




ניתן לראות את המדד S&P באדום ואת יתר תעודות הסל. כמו שניתן להבין תעודת הסל הממונפת ירדה הכי הרבה כ- 80% מתחילת המדידה, שאר התעודות כ-50%, כאשר S&P ללא הרבה תזוזה.


תעודות הבינוניות טווח:





VXZ – S&P500 Vix Midterm ETN
Vixm – S&P Vix Midterm ETF
  מדד S&P באדום לאורך התקופה (אותה תקופה מדידה) ניתן לראות כי תעודות הסל עם החוזים הבינוניים ירדו כ-25% ומדד S&P כמעט ללא תזוזה.

תעודות בחסר:


בעיקרון בגלל ההתנהגות המיוחדת של מדד
VIX שהינו תנודתיות ולא דווקה עליה או ירידה של נכס הבסיס, תעודות הסל בחסר הציגו תוצאות קצת שונות.




XIV – Inverse Vix ETN
IVOP – S&P Inverse VIX

הגרף למטה יערוך השוואה בין כל סוגי התעודות






באדום מדד S&P, כמעט ללא תזוזה (למעשה חיובי)
בירוק תעודת סל 
VIXM (חוזים לטווח בינוני) – ירידה של כ-25%. בחום תעודת סל VXX (חוזים לטווח קצר) – ירידה של כ-50%.
בכחול תעודת סל
XIV (השקעה בחסר) – עליה של כ-45%.

מסקנות:





במידה והחלטנו להשקיע ב-VIX עדיף יהיה לבחון שוב את תעודות הסל עם החוזים לטווח בינוני ולא הקצר (כלומר עדיפות לחוזים של 5 חודשים ולא חודש), אגב זה לא אומר שניהיה חייבים להחזיק את התעודה כל הזמן הזה. בנוסף בימים של דישדוש במדדים רצוי יהיה לבחון את המדדים ההופכיים.
אני רוצה להדגיש כי השקעה כזו הינה בעלת סיכון לא קטן כמו שניתן להיווכח מהגרפים.
אגב כל תעודות הסל אשר ציינתי למעלה הינם מנוהלות על ידי החברות המובילות בתחומם:
Ipath, Proshares ו- Velocity Share. דמי הניהול דומים בעיקרן אבל עלות קנייה ומכירה תלוי בהסכם שלכם עם הבנק או כל חבר בורסה אחר.

אשמח להמשיך ולענות על שאלות או פניות אלי באופן ישיר

הכותב הינו בעל רישיון לניהול תיקים והשקעות. ייתכן כי לכותב יש עניין אישי בנושא (ניירות ונכסים פיננסים). הייעוץ ו/או כתבה ו/או הבלוג לא מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע הינה לצורך אינפורמטיבי ו/או כללי בלבד ואין להסתמך עליה לביצוע עסקאות כלשהן מכל מין וסוג שהוא וכן אין לראות בה תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני ו/או מתן שירות פיננסי בכל נושא אחר.



  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה